Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 17

Ämne: Thomson TG784 och VoIP

Standard Thomson TG784 och VoIP

Hej ni som läser forumet..

Jag har lyckats få igång T3's IP-telefoni med Bredbandsbolagets TG784 modem (samma som bl.a Telia använder)..

Kopplar alltså min analoga telefon till Phone 1 och kan både ringa och ta emot samtal med den (något som man kanske förväntar sig av en telefon).

Det ursprungliga problemet är följande:
    * Jag har en hel kopparlina för min 24Mbit lina från BBB, min fasta telefoni gick tidigare över Tele2 mobil hemtelefon (funkade skitdåligt, så lita inte på fåren på Tele2)
    * BBB använder Thomson TG784 för denna typ av uppkoppling, och dom har (troligtvis omedvetet) en konfiguration som spärrar VoIP för inkommande samtal eftersom denna box har teleportar och stöder IP-telefoni.
    * Med T3's telefonidosa fungerar det inte via en av lan-portarna på modemet, men jag har sett att det ska fungera om man bryggar modemet (men då går alla lan-inställningar förlorade, och just detta modem tillåter en massa trevliga inställningsmöjligheter).
    * VoIP fungerar med annat ADSL-modem + T3's box, men då är det fortfarande svårt att hitta ett ADSL modem med samma möjligheter som TG784

Alltså ville jag köra mitt TG784 tillsammans med T3's VoIP box, eller helt och hållet med TG784 (vilket jag lyckades med till slut)

Jag avlutar detta inlägg med att de som har samma problem (eller gått runt det genom att byta modem eller brygga TG784:an) får återkomma i tråden eller via direktkontakt med mig för att få reda på hur jag bar mig åt...

Ifall mina nya försök inte visar sig att fungera så skriver jag själv ett svar i tråden (hade problem när jag fick T3-boxen att fungera på LAN-sidan genom modemet, kunde efter en slumpad tid inte längre ringa upp hemtelefonen utifrån, och ringde man ett samtal så funkade det igen en stund).

/PeO

Standard

Hej..
    Nu blev jag nyfiken
    Hur bar du dig åt ?
    Jag har Ip telefoni via Teleman och skulle vilja köra direkt via TG784 utan extra box ? så jag är riktigt sugen på att få info om hur du gick tillväga

Standard

Har du BBB eller någon annan leverantör av ADSL ? Du behöver på något lämpligt/olämpligt sätt få fram lösenordet för den riktiga admin som kommer åt inställningarna för telefonin (Toolbox / Telephony)...

Standard

Hej..
    Jag har Telia och har fått tag i lite olika lösen och testa så jag har superuser tillgång till min TG784

Så kör på hur går man tillväga

Standard

Oki.. den enkla vägen (efter alla mina misslyckade tester före det)

Gör en backup av din konfiguration (och spara den så att du har den ifall nåt går snett)
    Gör en backup till av konfigurationen att modifiera för att få VoIP att funka.
    Ta bort hela "voice.ini" sektionen
    Rensa bort allt i konfigurationsfilen som nämner "Voice", "SIP" och "H323" ("H.323")
    Ladda upp den nya konfigurationen till modemet
    Ställ in allt under Telepony (i Toolbox) enl IP-telefonleverantör.
    Mina inställningar blev:
    SIP-URI: telefonnumret
    Username: telefonnumret
    Display name: (tomt)
    Abbreviated number: (tomt)
    Port: Phone 1

Gå också under "expert configure" och ställ in sip-sever och ev. proxy (med T3 funkade standardportarna 5060):

Registrar: (SIP-serverns namn eller IP)
    Registrar Port: 5060
    Proxy: (SIP-serverns namn eller IP)
    Proxy Port: 5060
    Secondary Proxy: 0.0.0.0
    Secondary Proxy Port: 5060
    Expire Time: 3600

För att inte Telia ska kunna förstöra din konfiguration (efter att ha testat den, backat upp och kollat att dina ändringar finns kvar) så finns det några ställen till att ändra på:

[ cwmp.ini ]
    config state=disabled ... (alltså inte "enabled" som det var på BBB 784:an)

[ servmgr.ini ]
    rensa bort om det finns (gjorde i BBB's config)
    ifadd name=HTTPS group=wan
    ifadd name=TELNET group=wan
    ifadd name=FTP group=wan

dessa tre protokoll används från internetleverantörens IP-serier för att "rätta till" (förstöra) din konfiguration (lite längre ner står IP-adresserna som är tillåtna att accessa denna väg)
    Problemet förutom att dom kan paja konfigurationen är att dessa inställningar gör så att du ex. inte kan vidarebefordra HTTPs till en egen dator på insidan av nätet.

Jag har lagt till..

Standard

.. windows startade om precis när jag skrev svaret, men Firefox (Minefield) räddade allt jag skrivit ...

Standard

.. fortsätter ..

Jag har lagt till den IP-serie jag har på LAN-sidan för att tillåta mig själv access via telnet, ftp och https:
    ipadd name=HTTPs ip=192.168.1.[1-254]
    ipadd name=FTP ip=192.168.[0-1].*
    ipadd name=TELNET ip=192.168.[0-1].*

Kan också tillägga att modemet själv lägger till "voice.ini" delen i konfigurationen eftersom programvaran tycker att den delen saknas (vilket sker vid rensningen i mitt inlägg ovan), och då det läggs till får man en grundkonfiguration som funkar med åtminstone T3's SIP-server.

/PeO

Standard

Ok..
    Men hur gör jag då detta ?
    Gör en backup av din konfiguration (och spara den så att du har den ifall nåt går snett)
    Gör en backup till av konfigurationen att modifiera för att få VoIP att funka.
    Ta bort hela "voice.ini" sektionen

Är inte riktigt med på hur man skall göra för att ta backup m.m. som du nämner..
    Liten guide på det vore tacksamt att få ta del av.

Standard

Det är väl bara att göra en kopia av konfigurationsfilen? Och sen redigera.

Standard

Jo så är det men när jag inte vet hur jag kommer åt den så blir det problem.
    Sorry säkert enkelt men har ingen erfarenhet alls på just detta

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •