![]() |
|
|
|||||||
| Forum | Registrera | FAQ | Medlemslista | Kalender | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|
#11 |
|
Forumansvarig
Reg.datum: May 2005
|
Ja jävlar! Det gick att köra xxxxx#2 för att ringa ut med en annan SIP-anslutning även med min S450. Guld!
![]() Det står dock inget om det i manualen (vad jag har kunnat se).
|
|
|
#12 | |
|
Medlem
Reg.datum: Jun 2007
|
Citat:
Jag har nu kopplat även min gamla Gigaset 4010 Comfort och en Gigaset SL100 Colour (som jag hittade för 200 kronor på SIBA i Haninge, trasig förpackning, ingen manual, inget bältesclip) till min S675 IP-basstation. De syns i webgränssnittet och som interna enheter i handenheten, jag kan ringa mellan dem och jag kan välja vilken anslutning var och en skall ha som standard. En trevlig sak är också att jag kan ladda ned/upp till/från datorn respektive handenhets telefonbok. Tyvärr får jag det kända felet "Got SIP response 415 "Unsupported Media Type" back from 192.168.0.57" från asterisk 1.2, men det verkar gå bra att ringa. Jag vet inte vad beror på, kanske det skulle lösa sig om jag byter till 1.4, kanske det löser sig med nästa fw. Ett tips är förresten att gå till gigaset.siemens.com och välja "international/English" och sedan klicka sig fram till S675 IP, där finns nämligen en FAQ som ännu inte finns på svenska. PS pdf-länken fungerar bra för mig, vet inte varför du har problem med den Gein.
Johan Adler Stockholm Senast redigerad av jadler den 2007-10-25 klockan 20:00. |
|
|
|
|
|
|
#13 |
|
Driftansvarig
|
Någon som vet om man kan stänga av den här funktionen med att lurarna kan välja linje själv? Det kan ju ställa till en del om basen används i icke hemmamiljö.
|
|
|
#14 | |
|
Medlem
|
Citat:
Är det viktigt, gör som jag och koppla telefonen till asterisk.
|
|
|
|
#15 |
|
Medlem
|
Jag sökte lite på nätet och hittade bl.a. http://www.asteriskguru.com/archives...t-vt69701.html där användare av helt annan utrustning får samma fel, och för dem var problemet att utrustningen försökte använda G.729 men att de inte hade licens för den. När de "förbjöd" denna codec försvann problemet.
Jag är inte säker på att asterisk stödjer G.722, men det verkar som att jag får samma felmeddelande trots att jag nu har ställt in att jag bara vill använda G.711. Jag vet inte om det kan finnas en viss fördröjning, om jag måste starta om basenheten för att få det att fungera (så att den registrerar om sig helt från början med min asterisk). Felet förekommer även med S450 IP, har jag sett på http://www.voip-info.org/wiki/view/S...Gigaset+S450IP -- har någon här sett och löst problemet?
|
|
|
#16 |
|
Medlem
|
När jag i asterisk körde sip debug peer s675ip såg jag att precis efter att asterisk har skickat ett meddelande om antal röstmeddelanden (voicemail) så kommer ett meddelande med felkod 415, samma Call-ID. Jag vet inte säkert än om det är Siemens-plattformen som inte accepterar detta meddelande, alls eller i normalt format som asterisk använder, eller om det är asterisk som inte kan hantera ett svar från Siemens-luren.
Någon annan som har ledtrådar?
|
|
|
#17 |
|
Medlem
Reg.datum: Nov 2007
|
Jag ska flytta in i en lgh med BBB:s fiber-LAN 100/10 och har tänkt att då gå ifrån mitt fasta Telia-abg till IP-telefoni via Cellip md en Siemens S675IP. Men så läste jag tråden "S450IP och Cellip" (se länk nedan) som tar upp strul med S450IP via Cellip och där någon dessutom menar att S450IP "uppenbart bryter mot RFC3261 för SIP-kommunikation". Det låter ju inte så lovande och gör att jag funderar på att istället använda en PAP2-T-låda med min nuvarande Siemens S440-DECT eftersom det är ett billigare alternativ än S675IP.
Så till min fråga; Hur upplever ni som använder S675IP med Cellip att denna kombination funkar? Har ni märkt av något strul typ det som tas upp i S450IP-tråden? Tråden "S450IP och Cellip": http://www.voip-forum.se/forum/showthread.php?t=1341 En parentesfråga: Går det att ansluta headset till S675IP? Om ja, är det samma platta headset-kontakt som på de lite äldre Siemens-DECT-telefonerna? |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Medlem
|
Jag använder min S675 IP kopplad till asterisk och därifrån till CellIP. När jag fick telefonen provade jag att lägga in en koppling till CellIP, och de verkade få kontakt utan problem, men jag provade inte att ringa genom den.
S67* har vanlig 2,5 mm kontakt för headset, skall fungera med de flesta sådana.
|
|
|
#19 |
|
Medlem
|
Felkod 415 i asterisk beror tydligen på dels att Siemens VoIP-telefoner inte kan hantera MWI (information om nya meddelanden i röstbrevlåda) från VoIP-linjer (SIP) utan bara från sin egen telefonsvarare, dels kanske på att asterisk inte respekterar telefonens uppgifter om vilka SIP-applikationer den stöder.
Telefonen berättar för asterisk att den inte hanterar MWI, eller för att vara noga så finns denna meddelandetyp inte med bland de som telefonen uppger sig acceptera, asterisk skickar ändå denna information, telefonen svarar helt korrekt att den inte hanterar detta. Lösningen är att i sip.conf ta bort "voicemail=<nummer>" under definitionen för telefonen. Se även voip-info
|
|
|
#20 |
|
Medlem
Reg.datum: Jul 2005
|
Är detta ett generellt problem med alla Siemens-telefoner? Jag har en SL75 WLAN här som inte lyssnar på MWI ordentligt, trots att det står i databladet att den ska klara det. Istället tänder den MWI-lampan när man har missade samtal, något som är väldigt irriterande. Även om den klarade det skulle man ju missa det eftersom man rimligen har missade samtal också.
|
|
|
|
![]() |
| Ämnesverktyg | |
| Visningsalternativ | |
|
|