handdator

Visa fullständig version : Använda samma operatör? Hårdvara?

Peran
2006-10-08, 09:05
Hej! Jag har idag Digisip (ett mini- och ett fastprisabonnemang). Hårdvaran består endast av en Cisco 188ATA. Jag vill ju dels få möjligheten att ringa ut från samtliga telefoner på fastprisnumret men även koppla några inkommande nummer till samtliga telefoner. Lite växelfunktioner alltså. Nu har jag även önskemål om att kunna låta mina föräldrar ringa vi min framtida växel. Är detta möjligt? Min tanke är alltså att de från sin lägenhet kan ringa ut på vårt abonnemang samt att vi öppnar ytterligare ett miniabonnemang för deras inkommande samtal. Skulle detta vara möjligt? Kan någon beskriva hur man löser detta? Har kollat lite på www.wisper.se efter lite hårdvara, men vad är bäst? Ska man köpa en färdig VoIP-server/PBX eller ska man satsa på att köpa nån typ av PCI-kort och sätta upp en egen burk? Vilket blir enklast/bäst/billigast?

Hoppas nån kan hjälpa mig.

/P

Peran
2006-10-08, 09:07
Vi är anslutna till samma stadsnät. Själv har jag 10/10Mbps. Mina föräldrar har inte skaffat sitt bb ännu - vilken är den lägsta hastigheten via fiber man rekommenderar för att kunna köra VoIP?

mikma
2006-10-08, 17:28
Ja, det är möjligt med Asterisk och många andra SIP-växlar. Du kan ansluta din Cisco 188AT till Asterisk. Asterisk klarar även av många andra gränssnitt.

Bäst är kanske en riktig sip/ip-telefon, men de brukar vara ganska dyra. Obs inte att förväxla med USB-telefoner.

(Man kommer riktigt billigt undan om man har en ISDN-telefon och ett gammalt ISDN-kort liggande med HFC-krets. ISDN-telefonen bör dock ha egen strömförsörjning, eftersom ISDN-kortet inte kan förse dem med det)

Peran
2006-10-08, 18:21
Ja, det är möjligt med Asterisk och många andra SIP-växlar. Du kan ansluta din Cisco 188AT till Asterisk. Asterisk klarar även av många andra gränssnitt.

Bäst är kanske en riktig sip/ip-telefon, men de brukar vara ganska dyra. Obs inte att förväxla med USB-telefoner.

(Man kommer riktigt billigt undan om man har en ISDN-telefon och ett gammalt ISDN-kort liggande med HFC-krets. ISDN-telefonen bör dock ha egen strömförsörjning, eftersom ISDN-kortet inte kan förse dem med det)

Tack! Men räcker det alltså med en sip/ip-telefon i deras lägenhet för att kunna kommunicera med min växel hemma?

mikma
2006-10-08, 19:33
Om SIP-telefonen/ATA:n inte har en inbyggd NAT-router, som en del har, så behöver de även en separat NAT-router såvida de inte har eller kan skaffa en extra ip-adress till sitt internetabonnemang.

Peran
2006-10-08, 19:41
Om SIP-telefonen/ATA:n inte har en inbyggd NAT-router, som en del har, så behöver de även en separat NAT-router såvida de inte har eller kan skaffa en extra ip-adress till sitt internetabonnemang.
Okej, jag har för mig att de får 2 eller 5 ip-adresser så då ordnar det sig :-)

Tack!