handdator

Visa fullständig version : NTAB box (telia DUOCOM)

hamid_sw
2006-08-07, 22:18
Hej!
jag har Telia duocom abonnemang som kommer att läggas ner från Telia.
frågan är detta boxen NTAB som jag äger , har jag nytta av det, kan jag i framtiden koppla det till Asterisk med tvåvanliga inkommande linje, istället för SPA-3000. FXO, eller från Astrisk till tel apparat FXS

http://web.telia.com/~u17612489/isdn.html

tack för tips

Hemskgren
2006-08-11, 08:02
Nej, ISDN är digitalt och fxo och fxs är analogt som på SPA-3000.

vfr
2006-08-11, 09:21
Njaa, det är faktiskt en sanning med viss modifikation. Eftersom det går att köra ISDN med Asterisk (Bristuff) och det även verkar fungera med analogadapter, så skulle den troligen gå att använda för att ansluta analoga telefoner till Asterisk. Däremot inte för att ansluta en analog telefonlinje.

Sedan är det ju en annan fråga om det är värt besväret att jobba med Bristuff och ISDN-biten bara för att få analoga telefoner inkopplade. Lättare isåfall med en ATA-box. Har man däremot t.ex även en ISDN DECT-basstation så hamnar man genast i ett annat läge då man kan få även DECT-basstationen inkopplad direkt till Asterisk i det läget.

mikma
2006-08-11, 11:08
Frågan dock om man kan använda en NTab för att koppla in telefoner till Asterisk. En NTab är ju en kombinerad NT-1 och TA och jag är tveksam till om man kan ansluta ett annat kort i NT-läge till den. Däremot kan det gå att använda externa TA med analoga portar, t.ex. Andi.

Terminologi:
http://cubus-adsl.dk/elteknik/tele/isdn.php

vfr
2006-08-11, 13:38
Det går ju utmärkt att använda en vanlig NT som strömförsörjning på bussen och där blir det också två " NT" på bussen. Det som skulle kunna hindra det är om den interna TA:n i NTab:n är avstängd från access på bussen och på något sätt är direktkopplad internt på NT-delen i den. Kan ju vara så.

Faktum är att jag egentligen inte vet om NTab:n duger likaväl som NT:n för strömförsörjning av bussen tillsammans med HFC-kort. Kan vara en intressant fråga. Jag kör själv med en gammal NT men har också en NTab liggande, och det är ju dom som är vanligast numera.

jswahn
2009-09-14, 22:25
Hej!

Den här tråden kan vara död men eftersom jag just har bytt ut min Duocom ISDN-utrustning med en Telia NTAB och en Siemens ISDN/DECT basstation mot en Siemens IP-telefon har jag läget:

"Har man däremot t.ex även en ISDN DECT-basstation så hamnar man genast i ett annat läge då man kan få även DECT-basstationen inkopplad direkt till Asterisk i det läget."

Jag vet att Asterisk är mjukvara som körs på en PC, och jag antar att det krävs ett PCI-kort också, men hur kan sen basstationen kopplas till kortet. Eller är jag helt fel ute?

Johan

vfr
2009-09-15, 06:44
Det är "bristuff" som gäller för detta på Asterisksidan. Eller iallafall som gällde för några år sedan när jag höll på som mest med det. Som hårdvara behöver man då ett "HFC"-kompatibelt ISDN-kort i Aseriskservern. Detta gäller Asterisk under Linux. Är tveksam om det finns någon chans att få det att funka under Win.

Det verkar som att saker är i lite annat läge numera. Jag håller nu på att installera en ny server med SARK/SAIL (SME-server + Asterisk) på. Och det verkar finnas lite bättre stöd för ISDN generellt, utan Bristuff. Däremot har jag inte kommit så långt med dessa bitar ännu på nya servern, så jag har inte så mycket mer info än så här. Men allt är intressant, även från min sida...

stampe
2009-09-17, 20:51
Det är "bristuff" som gäller för detta på Asterisksidan. Eller iallafall som gällde för några år sedan när jag höll på som mest med det.

Nja, inte "helt" sant, numera är det snarare mISDN som gäller, mycket enklare att få igång än "bristuff" (som kräver massa patchar m.m)

Det finns kort som klarar både NT/TE mode, och även kan strömförsörja bussen, tex:
http://www.wisper.se/shop2/index.php?_a=viewProd&productId=278
http://www.wisper.se/shop2/index.php?_a=viewCat&catId=36

vfr
2009-09-18, 07:07
Jo, det är nog riktigt. Det var därför jag skrev var, i förtydligandet. Det är säkert mISDN som används i SARK-servern. Nu skall jag bara ha igång det också. Då får jag en fin SME-server med inyggd IP-växel att leka med.