Visa fullständig version : Bästa ip-abonnemanget.?!
Hallå där! Jag är ny på detta forum och tar tacksamt emot uppgifter om bra och billiga ip-operatörer. Som novis på området vet jag inte mycket om ip-telefoni, men är inte Skype ett av de bättre alternativen.?! / eagle:eek:
Du måste först bestämma om du ska köra på Skype som har en helt egen "standard" och inte är kompatibel med andra, eller med en leverantör som kör ett standardiserat protokoll som t.ex SIP. Dessa är, i princip, inte möjliga att samköra.
Det beslutet beror på en massa faktorer som t.ex vad du skall använda det till. Är det bara för att prata gratis med kompisar som också har Skype så är ju Skype given. Skall du däremot ersätta din vanliga telefon med IP-telefoni och ha möjlighet att tämligen fritt välja telefoner, ATA-boxar och leverantörer så är SIP-standarden given. Här på forumet kör de flesta huvudsakligen SIP.
Sedan vilken SIP-leverantör du skall ha är en mycket mer subjektiv fråga. Det är som att fråga vilket bilmärke man skall ha. Läs runt på forumet, speciellt under denna kategorin "Operatörer", och bilda dig en egen uppfattning!
Tack för svaret vfr! Jodå, jag läser naturligtvis olika inlägg på forumet, och försöker bilda mej en uppfattning om läget. Men att Skype och Sip inte är kompatibla hade jag ingen aning om. Vad tror du om operatören Digisip? Priserna verkar hyfsade, men det som stör mej är att dom "snor" oförbrukade pengar på kontot efter sex månader. Så det gäller tydligen att inte betala in mer än man ringer upp för. Finns det några gränser där? Jag menar måste man betala in en viss summa eller.?! Själv ringer jag f.n enbart med mobilen, eftersom jag sagt upp Felias svindyra abonnemang. /eagle :)
Jag kör själv Digisip. Tekniskt sett har det hela tiden fungerat bra, faktiskt. Aldrig något eko eller några större fördöjningar eller liknande. Inte heller några direkta problem med driftsavbrott.
Det som sägs negativt om dom är väl dels att supporten är rätt kass och sedan att det inte finns så mycket extrafunktioner för vidarekoppling och liknande. Själv har jag inte behövt använda supporten så jag har inga egna erfarenheter. Att pengarna skulle försvinna efter 6 månader är väl bara om du betalat in och sedan inte nyttjat _dom_ pengarna efter 6 månader. Jag betalar in typ varannan månad när det börjar bli lågt på kontot och då är det aldrig något problem vad jag har sett.
Betalar du via girering så finns det inget minimibelopp. Bara via kontokort. Hade jag inte haft ADSL så hade jag tveklöst dumpat den analoga linan helt. Vad gäller priserna så kan man ju ha olika åsikter beroende på vad man jämför med. Kan man skippa analoglinan och slippa betala Telia månadskostnad så är det ju en stor vinst bara där. Ringer man mycket så är det bra med en fast månadsavgift och fria Sverigesamtal annars funkar t.ex Digisips mini alldeles utmärkt. Många använder Digisip för inkommande samtal och något annat med fast månadskostnad för utgående. Även VoipStunt och den gruppen verkar populära för utgående.
Hoppas det ger lite info!
/Håkan
Digisip här också, snart ett år sen jag sa upp analoga linan. Kvaliteten har varit bra, men jag har haft en del mjukvaruproblem på min sida. Supporten är usel, betala inte för den.
Ringer du så pass extremt lite att du är oroad för sexmånadersgränsen kan du kolla på Woize.se, de är enda andra operatören jag sett där man har inkommande nummer utan extra månadskostnad. Man kan dock inte portera nummer till dem. Lite yngre företag, lite mer lekstuga.
Ringer du utland kan nya Parlino.com vara ett alternativ. De har mycket bra priser men tar betalt för inkommande nummer och man kan inte portera nummer. Jag hade Rix ett tag också men fick reda på att ägaren är känd nazist och det vill jag inte stödja.
Sen finns Wx3.se och Universal Telecom som verkar väldigt seriösa, och en uppsjö av mindre alternativ typ Phonzo.com, CellIP.com m.m. Surfa runt lite och kolla!
Skype däremot är ointressant. Du kan inte ringa utanför deras egen tjänst, de är inte billigast och du kan aldrig byta och behålla numret, sämsta tänkbara situation alltså.
F**k, skrev just ett svar till vfr och job som bara försvann. Kom fram en ruta att jag inte var inloggad. Pallar inte skriva om hela inlägget nu, får bli en annan gång. Sorry! /Eagle :mad:
Hi guys!
Förra gången gick det av nån anledning snett, men jag ska i korthet försöka rekapitulera det mest väsentliga.
Intressant idé vfr att jämsides ha två olika operatörer, även om det troligtvis blir lite dyrare och "stressigare" att hålla reda på vilket som är vad - in eller ut? Du har tydligen bra koll på läget så jag tar självfallet emot varje tips med tacksamhet.
Även job är initierad, men du missuppfattade nog min kritik mot Digisip - det är inte pengarna utan principen det gäller, och dessutom visste jag ju inte hur mycket man måste betala in, men där har vfr skingrat dimman. Dessutom tar ju deras kundtjänst 25 kr om man skulle behöva nå dem akut. Rena rånet alltså! Det verkar nästan som om de inte vill ha med kundernas problem att göra - eller ens kan hjälpa till om det skulle behövas... Dåligt tecken om du frågar mej.
Jodå jag ringer en hel del, men f.n endast med mobilen, och det kostar ju en slant också.
Håll med om att ip-telefonin är ganska svårbegriplig för en newbee, en djungel inte minst vad gäller prisjämförelsen. Så jag hänger nog kvar ett tag till innan jag bestämmer mej. /eagle
Hallå igen!
Efter att närmare granskat infon från olika operatörer, villkor, kostnader m.m. har jag nu valt Woize via Metros kampanj. Hittills har det funkat bra, även om en del jag ringt upp klagat på att de hör sin egen röst eka i bakgrunden. Men jag har fixat problemet (tror jag) genom mina egna ljudinställningar.
Samtidigt vill jag utfärda en varning för Gizmo, som varken är gratis eller ens fungerar. Detsamma gäller f.ö VoipStunt, där det inte ens gick att ringa ett gratis testsamtal innan man laddar hem programmet.
Men om det är någon som har ett bra tips hur jag kan kombinera Woize med någon annan operatör är jag givetvis tacksam!
Hoppas annars att ni har en fin sommar - värmen är enligt SMHI på väg tillbaka till gamla Svedala igen. Ha´re så bra! / eagle
Hallå igen!
Efter att närmare granskat infon från olika operatörer, villkor, kostnader m.m. har jag nu valt Woize via Metros kampanj. Hittills har det funkat bra, även om en del jag ringt upp klagat på att de hör sin egen röst eka i bakgrunden. Men jag har fixat problemet (tror jag) genom mina egna ljudinställningar.
Samtidigt vill jag utfärda en varning för Gizmo, som varken är gratis eller ens fungerar. Detsamma gäller f.ö VoipStunt, där det inte ens gick att ringa ett gratis testsamtal innan man laddar hem programmet.
Men om det är någon som har ett bra tips hur jag kan kombinera Woize med någon annan operatör är jag givetvis tacksam!
Hoppas annars att ni har en fin sommar - värmen är enligt SMHI på väg tillbaka till gamla Svedala igen. Ha´re så bra! / eagle
Vad skiljer den brandade Metro-versionen från den vanliga? Är den billigare?
JacobTallberg
2006-07-24, 11:17
Woize lanserar idag sitt första brandingsamarbete med Sveriges mest lästa morgontidning, Metro.
http://www.woize.com/news.php#36
Jag har fattat det som att det endast handlar om en estetisk skillnad i gränssnittet.
Squalo skrev:
Vad skiljer den brandade Metro-versionen från den vanliga? Är den billigare?
__________________________________________________ ________________
Vad menar du med ordet brandade.?! Kopierade kanske.?!
Jag vet inte vad som skiljer Woize`s program från samrabetsprojektet med Metro. Förutom att det står Metro i ena hörnet plus att det finns olika länkar till tidningen. Priset är detsamma 15 öre/min dagtid och 10 öre/kväll plus en öppningsavgift på 40 öre. Dessutom bjuder Metro på lite drygt 11 kr som ska räcka till ca en timmes telsamtal via landlinan.
Men vad värre är, programmet slutade att funka efter två dagar. Jag kan inte ens logga in, och trots flera mail till supporten på Woize har jag bara fått svaret "Vi tittar på problemet". Hoppas bara att de snart "tittat" färdigt ...
/ eagle
Brandade (från "brand") betyder att man har slängt på en logga eller på annat sätt ändrat utseendet för att passa ett visst företag. Om t.ex. Kellogg's ska slänga in en softphone i ett flingpaket köper de från någon underleverantör, men betalar lite extra för att programmet ska heta "Kellogg's telefon", gå i deras färger osv.
Jag vet inte hur vanligt det är med dessa ip-program, men plötsligt vägrade Woize att fungera.:mad: Efter mycket huvudbry och deras support inblandad, gjorde jag det jag borde ha gjort frånn början, nämligen en ominstallation. Och nu funkar det alldeles utmärkt igen!:) Trots att jag bara har ett enkelt headset för en 100-lapp är ljudet kristallklart, och lika för motparten.:D
Ingen som har ett bra tips på ett komplement till Woize? Välkomnas tacksamt!
Apropå svengelskan, som t ex branding, men det får man väl räkna med i denna it-ålder.;)
För den som är otålig med att komma igång kan Cellip (http://www.cellip.com/) vara ett trevligt alternativ. Man köper en kartong på Siba eller ComputerCity och sedan aktiverar man sitt abonnemang via Cellips webbtjänst. Ingen oviss väntan på hårdvara som är "tillfälligt slut" eller liknande.
Utöver detta har jag inga erfarenheter av Cellip ännu eftersom jag alldeles nyligen har blivit abonnent hos dem.
Hallå igen - uppe med tuppen i dag!
Jag valde som tidigare meddelats Woize som ip-operatör efter tips här på sajten. Och efter lite trubbel i början funkar det nu helt ok. :) Tycker dom har jämförelsevis bra priser, förutom till mobiler, även om dom tar 40 öre i öppningsavgift för alla samtal, även landlinan alltså, där samtalen annars kostar 15 öre/min dagtid och 10 kvällstid och helger, Dessutom får man ju ett eget nr kostnadsfritt. :D
Så egentligen behöver jag väl inte ytterligare en op, det funkar väl inte bättre för det, eller va.?!
En annan fråga, vad är det egentligen för skillnad mellan voip och sip.?! Och går systemen att kombinera på något sätt? (Nu förstår ni säkert att jag är en nybörjare på området)
Sista frågan för den här gången, även om det kanske inte är rätt forum. Jag har ett headset och ringer alltså via datorn. Men så hörde eller läste jag nånstans att det finns speciella telefoner, som man kopplar till ett USB-uttag, och som dessutom ger ifrån sig en ringsignal utan att datorn är på. Sant eller falskt - om det förstnämnda stämmer, vad kostar en sån telefon och var köper man en billigast.?! :confused:
Förhoppningsvis finns det nån vänlig själ i forumet som kan hjälpa mej reda ut det hela.?! :o
En helt annan sak, vad knepigt det tycks va att ställa in alla paramentrarna för att det ska fungera med x-lite, som ju är stilfullare än Woize´s, men det kanske bara är en onödig grej för min del.?!
Vi hörs av framöver och ha en bra dag! /eagle
SIP är en standarderna som används för VoIP (IP-telefoni). Det finns även flera andra standarder (t.ex. H.323) och proprietära lösningar (t.ex. Skype).
En USB-lur kräver att datorn är på för att den ska fungera över huvudtaget. En SIP ATA/telefon fungerar fristående från en dator, och kostar från kanske 500 kr.
VoIP är ett sorts buzzword (eller var för fem år sen i alla fall) som egentligen bara betyder allt där prat transporteras över IP (läs: Internet). Det innefattar allt från Speak Freely för tio år sedan till MSN och IP-telefoner.
Till och med såna tjänster som Bredbandsbolagets och Tele2s när man bara får en låda (en låst ATA box, se nedan) att koppla in sin telefon i kallas för VoIP, trots att man som kund inte alls kommer åt själva IP-delen av telefonin. Ska man hårddra det kan man säga att många av de utlandssamtal du ringer idag med en gammal analog telefon också är VoIP, bara att samtalet inte ovandlas till IP förrän långt inne i operatörens nät.
SIP är standardprotokollet som används när man ska ringa upp någon, ungefär som SMTP är för mail. En slutanvändare måste veta vad SIP-servern, precis som vad SMTP-servern heter, och vilka loginuppgifter som gäller men ska inte behöva veta mer än så om det.
Det finns USB-telefoner som fungerar precis som du beskriver. De kostar ungefär 200kr och finns överallt från Clas Ohlson till lokala datorhökarn på hörnet. Personligen tycker jag att de är lite struliga och att headset (som också finns med USB, ett Logitech 350 kostar ungefär 300kr) ändå är skönare att prata i, men jag fick många bra argument i en tråd nyligen för varför USB-lurarna är bra, till exempel att ens vänner kan ringa på dem utan att fundera över hur de fungerar.
Det finns dock ingen standard för hur deras knappsats och ringsignaler fungerar (däremot brukar själva ljudet fungera), så varje telefon har en egen medföljande drivrutinsprogram som du måste installera, som i sin tur bara stödjer vissa IP-telefoniklienter. Alla lurar funkar alltså inte med t.ex. X-Lite, vissa bara med SJPhone osv. Kolla upp det i förväg om du köper en!
Smidigaste lösningen är att ha telefonen fristående från datorn. Fördelen är naturligtvis att störningar på datorn (omstarter, uppgraderingar, reparationer osv.) inte behöver störa samtalen. Detta kan vara i form av en s.k. ATA-låda som brukar ha ett ethernetjack där man kopplar in "Internet" (dvs. LAN:et, bredbandet, ...) och ett jack för ens vanliga telefon som man sedan kan ringa med. I denna låda sitter i praktiken en liten dator som innehåller IP-telefoniklienten.
Det finns också helt vanliga telefoner fast med ethernetjack, s.k. hardphones, som jag själv tycker är klart smidigast. Intressantast för hemmabruk just nu är nog Siemens C450IP för ca. 900:-, som är en vanlig DECT-telefon fast med IP-telefoni i basstationen. Enda nackdelen med den verkar vara (har inte provat själv än) att man inte kan ha mer än ett konto. Det finns också telefoner som pratar WLAN om man har trådlöst nät hemma. Då behöver man ingen extra basstation, men de jag provat har inte haft särskilt bra batteritid och varit lite klumpiga.
Orsaken till att man kan vilja köra en annan klient, t.ex. X-Lite istället för Woize egna, är att det andra programmet kanske har fler inställningar som man är intresserad av. Till exempel kan man i X-Lite ha flera konton samtidigt inställda i programmet, alla tar emot samtal samtidigt och vid utgående samtal kan man välja vilket konto som samtalet skall kopplas via. Vissa hardphones, till exempel Linksys SPA-941 och Grandstream GXP-2000 har också denna funktion, då med stora fina knappar att trycka på.
Se där en kort liten översikt råkade dina frågor bli, det var inte meningen att få den så lång så jag lade in ilte fetstil att vila ögonen på. Fråga gärna igen om jag bara snurrade till det.
Tack grabbar, speciellt du job som verkar kunna det mesta som är värt att veta om ip-telefoni. Dom slutsatser jag kom fram till var att ATA-lådan via Ethernetkoppling verkar var det bästa alternativet, men troligtvis också det dyraste, eller hur.?! Men det är klart, även en s.k hardphone, alltså en vanlig telefon fast med ethernetjack kan om jag inte missförstod dej, vara ett alternativ. Går det alltså att ha den liksom den USB-uppkopplade i funktion utan att datorn är på? Mikma menade ju att det inte går.
Hör gärna av dej igen job och förtydliga - jag är visst inte riktigt klar i huv´et än efter festen i går kväll fram till morgonkulan i dag. Sista gången jag krökade alltså - fast det har jag visst redan sagt förut... enligt Eva, min tjej alltså. :eek:
Ciao så länge
eagle
Att kunna skriva långa inlägg är inte samma som att kunna ip-telefoni... :D
Går det alltså att ha den liksom den USB-uppkopplade i funktion utan att datorn är på?
Vad gäller att kunna ringa när inte datorn är på, för att förenkla det så om prylen du köper har en egen nätverksport så fungerar den fristående utan datorn, har den stället USB-port är den tänkt att kopplas till datorn och kräver då att denna är på.
ATA-lådan via Ethernetkoppling verkar var det bästa alternativet
Vilken ATA-låda som är bäst vet jag inte, jag har bara erfarenhet av D-Link och den var inte så rolig. Linksys och Vood verkar vanligast här på forumet. Kolla vad du hittar för bra erbjudanden om du ska köra hemtelefonen på den. Universal Telecom såg jag till exempel sponsrade lådan rätt mycket, men jag har ingen erfarenhet av dem. En ATA-låda och en hardphone har samma funktionalitet, själv tyckte jag hardphones var roligare men än så länge är det här i första hand en hobbygrej för mig.
Hallo job!
Snabbt svarat, tack min vän. iofs har du rätt, men det är inte längden utan innehållet/informationen som är det viktigaste, och den var tydlig och superbra! Jobbar du inom branschen eller.?!
Och så var det förstås en annan sak som jag glömde tidigare. Du vet ju att jag har Woize, men det finns ju faktiskt billigare, mycket billigare t.o.m, alternativ. Häromdan fick jag syn på SipDiscount, mkt billigare än woize. Har du testat SP nån gång eller? Antagligen är det besläktat med VoipBuster och den programgruppen, eftersom det fanns påfallande likheter i layouten. Dock kunde jag inte läsa mej till om det ingår telnr in, eller om det blir en extrakostnad, och inget heller om ev. öppningsavgift - Woize tar ju 40 öre.
Kan du va hygglig job och komma med ett sedvanligt bra omdöme om SipDiscount vore det jättebra.
Hälsningar från en i dag tämligen vingbruten :o
eagle
PS. Ditt nick job - har det nån biblisk anknytning, det finns ju en bok i Gamla Testamentet som heter just Jobs bok. Så om du inte visste det kan du ju plocka fram din konfirmationsbibel - faktiskt läsvärt om din namnes upplevelser.
Hejsan! Vilken bra sajt för ip-telefoni VoIP-forum.se är, speciellt om man som jag är nybörjare. Här finns ju hur mycket som helst att fördjupa sig in, fick tipset av en kompis. :)
Tänkte bara fråga er som har MetroWoize om det har strulat lika mycket för er som för mej och flera andra vänner. Och vilken tid det tog innan det över huvud taget gick att få det att fungera. När jag kontaktade Metro fick jag ett beklagande besked att Woize tyvärr hade vissa problem just nu. Men när jag vände mej till supporten på Woize skyllde dom problemen på den stora kundtillväxten just genom samarbetet med Metro. Alltså det verkar ju minst sagt lite konstigt. Vilket företag som helst skulle väl i stället jubla över en stor kundtillstömning.
Men det var nog inte det som var det egentliga problemet. Själv har jag råkat ut för en hel del konstigheter, t.ex samtal som bryts, eller inte alls blir uppkopplade trots att vi kommit överens att prata lite just då, det är ju gratis om båda har Woize. Klart man misstänker att det är just därför. :mad:
Men det allra konstigaste drabbade en annan kompis. När hon som vanligt skulle ringde till sin vännina i Polen, som studerar där, blev av någon helsnurrig anledning kopplad till Sri Lanka! Hon märkte det först när hon skulle kolla sitt konto, i stället för 27 öre/min hade Woize dragit över 1:70 kr/min, och detta trots att påringningen som verkligen kom fel inte ens besvarades. Det var alltså ingen som lyfte på mottagarluren varken i Polen eller Sri Lanka. Men enligt Woize hade samtalet visst både kopplats rätt och ägt rum, för det kunde dom kolla på sin logg hävdade supporten. Helsjukt alltså, eftersom jag just då var hos min vännina och kan intyga att det aldrig blev något samtal, varken till det rätta eller andra felaktiga landet. Dubbelfel av Woize alltså, så det är klart man blir betänksam.
Jag vill alltså byta till någon annan teleoperatör, och tar jättegärna emot tips, helst lite billigare, men huvudsaken är att det fungerar. :confused:
Tänkte bara fråga er som har MetroWoize om det har strulat lika mycket för er som för mej och flera andra vänner. Och vilken tid det tog innan det över huvud taget gick att få det att fungera. När jag kontaktade Metro fick jag ett beklagande besked att Woize tyvärr hade vissa problem just nu. Men när jag vände mej till supporten på Woize skyllde dom problemen på den stora kundtillväxten just genom samarbetet med Metro. Alltså det verkar ju minst sagt lite konstigt. Vilket företag som helst skulle väl i stället jubla över en stor kundtillstömning.
Men det var nog inte det som var det egentliga problemet. Själv har jag råkat ut för en hel del konstigheter, t.ex samtal som bryts, eller inte alls blir uppkopplade trots att vi kommit överens att prata lite just då, det är ju gratis om båda har Woize. Klart man misstänker att det är just därför. :mad:
Men det allra konstigaste drabbade en annan kompis. När hon som vanligt skulle ringde till sin vännina i Polen, som studerar där, blev av någon helsnurrig anledning kopplad till Sri Lanka! Hon märkte det först när hon skulle kolla sitt konto, i stället för 27 öre/min hade Woize dragit över 1:70 kr/min, och detta trots att påringningen som verkligen kom fel inte ens besvarades. Det var alltså ingen som lyfte på mottagarluren varken i Polen eller Sri Lanka. Men enligt Woize hade samtalet visst både kopplats rätt och ägt rum, för det kunde dom kolla på sin logg hävdade supporten. Helsjukt alltså, eftersom jag just då var hos min vännina och kan intyga att det aldrig blev något samtal, varken till det rätta eller andra felaktiga landet. Dubbelfel av Woize alltså, så det är klart man blir betänksam.
Jag vill alltså byta till någon annan teleoperatör, och tar jättegärna emot tips, helst lite billigare, men huvudsaken är att det fungerar. :confused:
Hallå ala - och alla andra..!
Hehe, där fick jag till det, eller va.?! :D
Jag valde också Woize som min första op inom ip-telefonin. Och jag måste nog hålla med dej ala att vi båda antagligen kunde ha gjort ett bättre val, sett nu i backspegeln. Jag känner igen mycket i din berättelse, men det där samtalet till Polen som kopplades till Srir Lanka är nog det värsta jag hört hittills!
Även för mej strulade det i början av bara den. Om man överhuvud taget kunde logga in ibland. Och dom jag ringde klagade på dåligt ljud, att det ekade, att dom hörde sin egen röst i nån slags rundgång osv. Och ibland hörde jag knappt vad dom sa...ja, listan kan tyvärr göras mycket längre. Apropå lista så stämmer inte ens deras prislista har jag både märkt och själv räknat ut efter vissa samtal.
Jag vet inte hur många gånger jag mejlade deras s.k support och klagade, men oftast fick jag inte ens svar. F.ö ganska konstigt att man inte kan ringa Woize - ett telefonbolag vars support tydligen har hemligt nummer... Och det är ju verkligen ett lågvattenmärke, ett slags varningssignal om ni vill. Antingen hade dom många som klagade eller så var supporten undermålig. Var god skölj och spotta, ungefär. :eek:
Just nu har jag ingen ip, men har kommit i kontakt med en USA-baserad rörelse där man får ett Washingtonnummer och kan ringa helt gratis till varandra, tyvärr bara till medlemmarna, ca 3 milj tror jag det rör sig om, men ändå. Och hur många känner man over there? Själva idéen är ju jättebra, betydligt bättre än Skype och liknande, men som sagt, då ska man nog också helst bo i USA.
Därutöver är det ytterligare några op jag tittat lite närmare på, de flesta faktiskt just amerikanska och som kör via sip. Kanske SipDiscount kan vara ett alternativ, men jag har inte tillräcklig info att kunna rekommendera just dom eller någon annan heller egentligen.
Men jag vet en som kan allt som är värt att veta om ip-telefoni.
HALLÅÅÅ job, om du snurrar in på den här sidan igen, kanske du kan ge oss några goda råd - as usually!
Jag skulle tro att man får bättre support hos lite mer kända operatörer. Själv ringer jag mest med Digisip, som jag har bra erfarenhet av. Men även de hade rejäla problem för någon vecka sedan. Numera finns det fler IP-telefonioperatörer än man orkar räkna till, nyss såg jag att Universal Telecom börjat, och de ser ut att ha bra priser även till utland. Närmaste alternativet till Woize är nog Parlino. Man får inget gratis nummer där, det är det som är bra med Woize, men vill man bara ringa ut har de riktigt bra priser. Jag har ringt en del utland med dem, även om jag då och då haft tappade samtal. Prova lite själva och berätta för oss andra här på forumet!
Vill man bara ringa kompisar gratis så kan man köra med Free World Dialup. Där får man "låtsasnummer" så man kan ringa varandra, men man kan också ringa ut till SIP-adresser om ens telefon/program klarar det. SIP är ett rätt häftigt protokoll, man är inte alls låst till att ringa ut genom ens vanliga operatör. Det fungerar egentligen som e-post, man ringer gratis till alla som kan prata protokollet, oavsett operatör. Tyvärr är det få leverantörer som även erbjuder det, men har man en egen domän är det inga problem.
Verkligen intressant det här med Free World Dialup och Efonica, mfl liknande mer eller mindre ideella op, och med sin hittills huvudsakliga verksamhet och spridning i USA - var annars.?! Bara i lilla Sverige har ju antalet op formligen exploderat, så ni kan ju tänka er hur det är just i USA, där tekniken tog sin början långt före Skype och liknande produkter. :eek:
Det var alltså två av de alternativ jag kollat, men ville eller snarare kunde inte ge sign. ala någon direkt rekommendation på hans/hennes fråga. Hmm... möjligtvis beroende på min tveksamhet och okunskap, men också för att jag ännu inte aktiverat abonnemangen/medlemsskapen varken i FWD eller Ef, trots att jag redan fått inloggningsuppgifter mm, och alltså även telefonnummer. Och det är nog inte "låtsasnummer" job, eftersom man även kan ringa och ta emot samtal från vem som helst. FWD kör med Sip, medan Efonica håller sig till något annat protokoll, kommer inte ihåg vilket just nu. Men då kostar det förstås, till skillnad från medlemmarna som alltså ringer helt gratis till varandra. Men självklart ska jag ladda hem bådas telefoner, och kolla lite närmare hur det fungerar i praktiken, kostnader mm. :)
Men om det är någon här hemma som redan testat ovanstående och liknande op så tar vi självfallet emot varje utlåtande, både de positiva och negativa erfarenheterna - eller hur alla ip-entusiaster.?! :rolleyes:
SIP Discount var (inte är) fantastiskt bra. Jag ringed Spaninen - Sverige via den vanliga telefonen. En timme kostade 0,03 Euro. Det höjdes till 0,05 Euro/timme.
Numera tar de betalt per minut. Spaninen = 0,02 Euro, Sverige = 0,02 Euro det blir 0,04 Euro per minut! Ja, det var bättre förr i tiden!
SIP Discount är dyra. Jag använder VoipDiscount för att ringa till andra länder inkl. Sverige. Jag har en ATA kopplad och det funkar perfekt med dem. Jag laddar för € 5-10 och ringer 120 dagar "gratis" (max 5 timmar per vecka), ringer man mer än 5 timmar i veckan kostar der 1.16 cent i minuten efter de 5 timmarna. Kolla listan med "fria" länder:
Argentina
Australia
Austria
Belgium
Canada
Chile
China
Cyprus
Czech Republic
Denmark
Estonia
Finland
France
Germany
Gibraltar
Greece
Hong Kong (+mobile)
Hungary
Iceland
Ireland
Italy
Japan
Liechtenstein
Luxembourg
Malaysia
Monaco
Netherlands
New Zealand
Norway
Panama
Poland
Portugal
Puerto Rico
Russian Federation
Singapore (+mobile)
Slovenia
South Korea
Spain
Sweden
Switzerland
Taiwan
Thailand (+mobile)
United Kingdom
United States (+mobile)
Jag har använt VoipDiscount i 2 månader nu, funkar mycket bra, har bara laddat en gång. Har fortfarande 60 freedays kvar :-) Efter 120 dagar laddar du igen och har 120 freedays. Ljukvaliten är bra, använder Linksys SPA-1001 och g.711 μ-law. På linje nummer 2 kör jag DigiSIP för att ta emot samtal. Kolla på Betamax tjänster och priser: http://backsla.sh/betamax.
Edit:
Igår på SIP Discount var det inga free calls, idag har de 15 st länder free. Men VoipDiscount har fler, över 40 st.
SIPDiscount och VoipDiscount är väl samma sak! Jag skällde ut SIPDiscount när de höjde taxan. Skickade också vilka leverantörer som var billigare.
Alla vi som bråkade fick rätt och nu har man återgått till de gamla låga priserna. Förklara varför man skall ha en ATA, jag tycker det går perfekt att använda en vanlig telefon. Taxan är väl densamma?
Förklara varför man skall ha en ATA, jag tycker det går perfekt att använda en vanlig telefon. Taxan är väl densamma?
ATA = Analog Telephone Adapter
ATA'n sitter mellan internet (Ethernet/RJ45) och den "vanliga" analoga telefonen. :)
Så den behöver man om man ska använda sin gamla analoga telefon med SIP/VoIP kontot och om man inte vill gå genom nått analogt kort i servern eller en IAD.
/M
Hej MatsK!
Vad jag förstått är det många använder en ATA.
Själv telefonerar jag med den "vanliga" telefonen utan ATA. Datorn fungerar som en telefonväxel där jag slår numret till min "vanliga" telefon samt numret till den jag vill tala med. När telefonen ringer, lyfter jag på luren.
Fungerar perfekt! Oslagbar ljudkvalitet!
Den enda nackdelen är att min analoga telefonlinje blockeras för andra inkommande samtal eller fax när jag talar. Om någon vill ringa billigt till mig, får de själva hitta på en lösning.
Jag hade registrerat mig för länge sedan på ViopDiscount utan att ringa, utan att betala in någonting.
Testade igår att ringa 18 minuter - inga problem, helt gratis.
Det är svårt att fatta att man kan tala gratis när det kostar ca 50 öre att bara koppla upp ett lokalt samtal hos Telefonica eller Telia (eller vad de heter i Sverige). Kanske skall man ha två konton och välja det som för tillfället är gratis. Det blir 600 minuter gratis per vecka. Jag orkar inte mer!
Idag är det den 10 december 2007 och VoipDiscount fungerar fortfarande bra. Jag betalar 12.50 Euro per kvartal och ringer därefter gratis (frånsett uppkopplingsavgiften =0,05 Euro). Efter ett kvartal finns det alltid pengar kvar, då dras 0.02 Euro/minut för samtal mellan Sverige och Spanien. Synd att klaga!
vBulletin® v3.6.8, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.