Visa fullständig version : Rix Telecom
Hej jag är ny på forumet och är väldigt intresserad av att sätta upp ip-telefoni hemma och vad är inte bättre än att ha det "hela" vägen istället för bara hemma så jag har lite funderingar kring operatörer och hårdvara
om jag skulle bestämma mig för att skaffa ett rix telecom
Bredbandstelefoni
Ring med ditt bredband
För dig som redan har bredband via Rix eller annat bolag.
Ring billigare!
är det bara att sätta upp en asterisk server eller måste man ha en annan hårdvara för att det ska funka ?
tänkte blir ju billigare att köra med asterisk än att köpa en sån modul från rix telecom för 695kr
blir lite dyrt då man är arbetslös
ni kanske har någon annan operatör att rekommendera?
min uppkoppling är 10/10 med statiskt ip-nummer från www.skekraft.net
/Jens
Du behöver ingen Asterisk. En Asterisk är inget man ringer med, det är ett program som låtsas vara en gammal hederlig företagsväxel med lite funktioner för anknytningar, telesvar osv.
Vill du ringa utan att köpa något mer kan du ringa med en mjukvarutelefon som X-Lite. Den är gratis för privat bruk. Du behöver ett headset, men det går bra med ett billigt.
Kolla även på lite andra operatörer. Ringer man inte så mycket är Digisip mini bra. Billigast att komma igång med om man inte behöver portera nummer är nog Woize. Sen finns Wx3, Affinity, Phonzo m.fl.
det jag undrade var om man MÅSTE ha dosan ELLER om man kan köra med asterisk direkt då jag funderat på att köpa ip-telefoner och köra asterisk som en växel åt dom
men för att asterisk ska kunna kommunicera med t.ex rix telecom måste man ha någon dosa av något slag eller borde det funka direkt ?
Det du behöver dosan till är för att omvandla IP-telefoni till vanlig analog telefoni. Alltså, du kopplar in den mellan internet och din vanliga telefon. Dosan ansluter sig i sin tur till rix eller din asteriskserver över internet.
Asterisk pratar "IP-telefoni" direkt med Rix utan några som helst problem.
Nej, det behövs inte!
Rix tillhör dom förnuftiga operatörerna där man får tillgång till inloggningsuppgifterna och detta kan du peta in direkt i Asterisk. Det enda du behöver ATA:n till är för att ansluta vanliga analoga telefoner, direkt mot Rix eller mot din Asterisk.
Hehe, samma svar precis samtidigt, Falle!
ahh tack så mycket ska ta mig en titt runt dom operatörer som tipsats om i tråden och kolla vilka som faller mig i smaken, viktigt för mig är att ringa billigt inom sverige till tyskland, usa och irland :)
Edit: erbjuder Rix Telecom en egen SIP address? eller finns det någon annan operatör som har samma priser som rix telecom och gör det ?
75kr/mån och man får ringa för 0kr till fasta nätet och 1.55 till alla mobiler.
obristra
2006-04-13, 12:53
Hej,
Du kan skippa asteriskserver som står och brummar genom att skaffa en riktig IP-telefon. Vill du ha fler konton kan du t.ex. ta en telefon som kan ha flera SIP-konton samtidigt aktiva
ahh tack så mycket ska ta mig en titt runt dom operatörer som tipsats om i tråden och kolla vilka som faller mig i smaken, viktigt för mig är att ringa billigt inom sverige till tyskland, usa och irland :)
Har inte prövat själv, men tydligen är Rix prutvilliga på utlandssamtal till tre valfria länder. Vet inte hur prutvilliga dock...
Jag tror de flesta operatörer går att ringa in till med SIP, men när det inte är officiellt stött är det dumt att lita på att det fungerar. Den enda operatör som går ut med bra SIP-stöd är Wx3. Deras priser ser hyfsade ut även för privatpersoner.
vBulletin® v3.6.8, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.