Visa fullständig version : sip-adress hos cellip?
Stiffler
2006-02-28, 22:53
Hej.
Någon som vet vad man har för sip-adress hos cellip/mysecretary.net?
Tack på förhand
Stefan
Stiffler
2006-03-01, 08:39
När jag försöker göra en call forward till CellIP (forward to URL 46ZZZXXXXXX@sip.mysecretary.net) så får jag felmeddelande 302 "Moved Temporarily". Misstänker att detta är en spärr hos CellIP att inte ta emot vidarekopplade samtal.
Vad tror ni?
Kan det vara en medveten spärr?
Eller är det jag som gör fel? :(
ZZZ= riktnr utan inledande nolla
XXXXXX= telefonnr
Jag har även provat: YYYYXXXXXX@sip.mysecretary.net med samma resultat.
YYYY= riktnummer MED inledande nolla
Mvh //Stefan
SIP-svar som mellan 300-399 används för omdirigering och 302 används av bl.a. Asterisk när man vidarekopplar ett nummer med Transfer innan Asterisk lyft på luren. Så vidarekopplingen verkar fungera från CellIps sida, men din UA kanske inte stödjer vidarekoppling eller inte godkänner den.
Stiffler
2006-03-01, 12:53
Nja, min UA ska stödja callforwarding, eftersom parametrarna kan skrivas in.
Använder just nu Eyebeam och har 4 linor
1: Rix
2: Digisip
3: FWD
4: CallIP
Tanken jag hade var att när jag inte svarar på lina 1,2 (och ev 3), så ska samtalen vidarebefordras till nr 4. Och är jag inte inloggad på nr 4 så går voicemailen igång där och tar emot.
Men det är kanske generellt att detta inte skall fungera?
Jo, jag vet, ni säger väl "installera Asterisk!".
Och, ja, det har jag gjort, men 80 gigabytaren i den har kraschat för andra gången nu, även denna gången efter ett strömavbrott...
Och som ni vet så är det tidskrävande att sätta upp alla speciallösningar man hade på asterisken.
Så för tillfället kör jag med Eyebeam med USB-lur som nödlösning på laptopen.
Och det funkar faktiskt hur bra som helst...
Förutom callforwarding...
Mvh //Stefan
Var får du meddelandet 302 "Moved Temporarily"?
Den SIP UA som får ett sånt meddelande bör fråga användare om den godkänner vidarekopplingen och sedan utföra den.
Stiffler
2006-03-01, 14:38
Ringer jag från mobilen, till t.e.x. nr1 (rixnumret) som för testens skull är satt till callforward till nr 4 (callip) (sip-url: sip:ZZZZXXXXXX@sip.mysecretary.net) så tutar det upptaget i luren (mobilen).
När jag tittar i loggen i Eyebeam så ser jag det där.
Men ringer jag från mobilen direkt till callipnumret så funkar allt som det ska (givetvis)
Har provat att göra en forward på digisipnumret också, samma sak där.
Så det är kanske som du säger, att jag har förbisett nån inställning i Eyebeam...
Jag har även provat lite olika varianter på sip-url'en, såsom telefonnr@ipkund1.rixtelecom.se (á la telefonboken i eyebeam).
-----------
Har nu upptäckt en annan sak: om jag kopplar från callip (så att voicemailen går in) och ringer från mitt RIX-nummer, så får jag 503 Service unavailable när jag försöker ringa till mitt callipnummer.
Men ringer jag från mitt DigiSIP-nummer så hamnar jag i voicemail hos callip (precis som jag vill ha det)
En gissning är att Cellip inte tillåter att man ringer din sip-adress hos dem om man inte själv är kund. Det krävs för att man ska kunna vidarekoppla en annan sip-adress. Det är nog ganska vanligt att det bara är operatörens egna kunder som kan ringa sip-samtal till operatörens abonnenter.
Vegaanders
2006-03-01, 18:50
Ja allt för att tjäna mer pengar
Stiffler
2006-03-01, 18:56
Jo, jag anade nästan att det var där skon klämde...
Alltid nån jävel (bolagen) som ska förta glädjen och finessen med Ip-telefonin.
Har iallafall mailat Rix om att det inte går att ringa callip-numret från dem.
Man får väl skaffa ny hårddisk och installera Asterisk igen...
Tack för svaren.
Mvh //Stefan
vBulletin® v3.6.8, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.