handdator

Visa fullständig version : Routerproblem med ATA

JacobTallberg
2006-02-11, 17:37
Jag har nyligen införskaffat mig en Sipura SPA-2100 och kör digidsip och SIPdiscount på den, och det funkar hur bra som helst...sålänge jag kör den genom en router.

Kopplar jag den direkt till modemet så får den ingen IP adress och kan inte koppla ut på nätet. Anledningen att jag köpte just en SPA 2100 var för att jag skulle slippa köra med en separat router, vilket nu verkar bli motsatsen.

Kör jag den däremot genom en router så kopplar den upp hur bra som helst, och även datorn som jag kopplar efter ATAn funkar hur bra som helst.

Köra på Tele2 Adsl och följande utrustning.

Modem: Zyxel Prestige 600
Router: D-Link DI-604

Någon som har någon bra ide om vad jag kan göra? Åker till USA om två veckor och vill därför ha allt klart innan jag åker. Tacksam för alla svar

lundfrie
2006-02-11, 18:38
Det är inte så då att mac-adressen på dlinken är låst till Tele2 och du måste köra en ipconfig /release , eller vänta tills lånetiden på ip-adressen går ut.

JacobTallberg
2006-02-11, 20:29
Låter inte så troligt. Av första anledning för att jag är nästan 100% säker på att routern är inköpt separat vid ett senare tillfälle (är inte min uppkoppling och urustning utan en kompis grejor). Samt att det funkar hur bra som helst att koppla modemet direkt till datorn utan att gå genom routern.

Någon annan ide?

vfr
2006-02-11, 21:49
Att routern är köpt vid ett senare tillfälle har inget med saken att göra. lundfrie menar inte att det skulle vara permanent låst till MAC-adressen utan att det är låst under DHCP:ns utlåningstid. Är det så, så kan man ibland behöva göra "release" på den för att kunna koppla in en annan burk annars får man vänta tills lånetiden går ut och det återställer sig själv.

JacobTallberg
2006-02-12, 19:13
Ah, my misstake. Men ändå, borde det då inte bli krubb när man kopplar in datorn, för den har ju också en annan MAC adress?

Tobias
2006-02-13, 08:31
Routern kan vara inställd på att använda datorns MAC-adress. Hursomhelst, prova att koppla bort routern från ADSL-modemet en halvtimme och koppla därefter in sipuran.