Visa fullständig version : Koppla telefon till Asterisk
Jag tänkte sätta upp en asterisk-server hemma och är helt ny på ip-telefoni, hur kopplar jag lättast en vanlig hemtelefon till servern, finns det någon pci-adapter eller liknande, eller måste jag köpa en PAP2, det känns lite onödigt.
drRotmos
2006-02-09, 00:28
Det finns massor av sätt. Du kan antingen köpa en riktig IP-telefon, köpa en ATA (som exempelvis PAP2), eller köpa ett FXS-interface.
Hur mycket kostar ett FXS-kort med en ingång?
För mycket!
T.ex: http://www.wisper.se/shop/view_product.php?product=DEVKIT
Då får man visserligen även en FXO-port men jag tror inte det blir billigare att köpa grundkortet plus ett FXS-kort separat.
En ATA-box är absolut mycket billigare för FXS.
Man kan även använda ett ISDN BRI PCI-kort med HFC kretsen från Cologne och använda vanliga ISDN-telefoner (helst med egen strömförsörjning). ISDN BRI har två B-kanaler så man kan ringa två samtal samtidigt.
Ok, nä jag har en vanlig DECT-telefon, finns tydligen en ISDN-bas för den som man kan köpa utan att byta lur men jag tror ändå det blir för dyrt. Funkar det om man stoppar PAP2 i ett annat nätverkskort på servern och kör NAT?
brokewind
2006-02-09, 12:45
Ok, nä jag har en vanlig DECT-telefon, finns tydligen en ISDN-bas för den som man kan köpa utan att byta lur men jag tror ändå det blir för dyrt. Funkar det om man stoppar PAP2 i ett annat nätverkskort på servern och kör NAT?
Du menar att din Asterisk är NAT:ad mot Internet? Det spelar ingen roll om du stoppar PAP2 på ett egen ben bakom din Asterisk, för den registerar i din Asterisk. För du menar väl inte att du ska NAT:a PAP2 bakom din Asterisk? Det ser jag ingen anledning till om du t.o.m. ska ha ett eget nät för PAP2.
Stiffler
2006-02-15, 12:53
Jag tänkte sätta upp en asterisk-server hemma och är helt ny på ip-telefoni, hur kopplar jag lättast en vanlig hemtelefon till servern, finns det någon pci-adapter eller liknande, eller måste jag köpa en PAP2, det känns lite onödigt.
Det enklaste är väl att skaffa en ATA, allt annat är överkurs.
Finns begagnade för några hundralappar, typ i3 vood 111.
Jag kör så själv: DECT -> ATA -> ASTERISK ->ROUTER ->INTERNET
D.v.s. man ger atan en egen extension med login å lösen i Asterisk och
lagt in de uppgifterna i atan, så den reggar sig i Asterisk, funkar klockrent.
Abbonnemangsuppgifterna gentemot telefonoperatörena lägger du ju in i
asterisk, så den sköter ju de förbindelserna...
Mvh Stefan
vBulletin® v3.6.8, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.