handdator

Visa fullständig version : Någon som testat Qtek 9100?

o_cee
2005-12-07, 14:54
Eller rättare sagt, någon som testat att använda telefonen som en SIP-klient via W-lan?

Var och kände på den idag och storleken var ju helt ok, aningen tjock men det var ju väntat. Enligt vad jag sett finns inte än Qteks egen programvara för SIP tillgänglig än, men det har väl poppat upp andra klienter vid det här laget?

Eller det kanske är på sin plats att vänta in HP's Ipaq 6915/6910 (http://mobil.mkf.se/ArticlePages/200512/07/20051207134921_MKF_MOB_Administratorer238/20051207134921_MKF_MOB_Administratorer238.dbp.asp) ?

Börjar bli mäkta trött på att ringa med datorn..

gein
2005-12-07, 16:35
Jag har en Qtek 9100 och här har du mina åsikter.

Wlan-täckningen är över förväntan. Jag trodde den skulle vara halvkass men jag alltid haft täckning där jag har förväntat mej att just ha täckning också. Batterikapaciteten är relativt dålig, kanske inte helt oväntat heller. Kör man WLAN aktiverat så drar det en del ström.
Jag har provat SJPhone och jag tycker det fungerade rätt bra. Det laggade en aningen men inte så att det störde. Däremot så körde den bara ut ljudet som speaker vilket är mer irriterande. Dessutom, när telefonen stänger av skärmen (när man inte rört den på ett tag) så stänger den även av WLAN:et vilket betyder att man inte längre kan ta emot samtal. Detta kanske är en inställning, har inte tokletat bland inställningarna då jag faktiskt inte har tid.

Detta kanske inte blev till allt för stor hjälp men jag hoppas det räcker till något. Annars kan du ju alltid fråga något specifikt :)

o_cee
2005-12-07, 17:14
Låter ju lovande med täckningen.. Letade lite efter problemet du beskriver och hittade följande:
http://wifi.aximsite.com/wm5.html
Kanske räcker det med power save funktionen i nätverksanslutningen?

Går inte det att åtgärda är det ju faktiskt en smärre katastrof, tanken att använda telefonen som en telefon går ju lite om intet när man inte kan ta emot samtal.

Njae, något speciellt var det väl inte.. Hur upplever du hastigheten på enheten rent allmänt? Såg att den "bara" hade 200MHz. Jämfört med andra enheter (ETen M600 på 400MHz exempelvis) så är det intressant att veta. Inte samma typ av processor dock så det är ju inte direkt jämförbart.

Trist att deras egen kombinerade klient inte finns tillgänglig än, hade varit väldigt intressant att höra hur den fungerar. För övrigt finns det en klient som nog är värd att testa, CiceroPhone (http://www.ciceronetworks.com/products/phone/), men jag kan inte någon nerladdning för mjukvaran..

gein
2005-12-07, 20:27
Låter ju lovande med täckningen.. Letade lite efter problemet du beskriver och hittade följande:
http://wifi.aximsite.com/wm5.html
Kanske räcker det med power save funktionen i nätverksanslutningen?

Går inte det att åtgärda är det ju faktiskt en smärre katastrof, tanken att använda telefonen som en telefon går ju lite om intet när man inte kan ta emot samtal.

Njae, något speciellt var det väl inte.. Hur upplever du hastigheten på enheten rent allmänt? Såg att den "bara" hade 200MHz. Jämfört med andra enheter (ETen M600 på 400MHz exempelvis) så är det intressant att veta. Inte samma typ av processor dock så det är ju inte direkt jämförbart.

Trist att deras egen kombinerade klient inte finns tillgänglig än, hade varit väldigt intressant att höra hur den fungerar. För övrigt finns det en klient som nog är värd att testa, CiceroPhone (http://www.ciceronetworks.com/products/phone/), men jag kan inte någon nerladdning för mjukvaran..

Bilderna på den första länken stämmer inte alls överens med min enhet, inställningarna som de hänvisar till hittar jag inte alls.

Den har "bara" 200MHz, ja, men precis som du säger så går det verkligen inte att jämföra rätt av. Har sökt och hittat ett par benchmarks som visar på att TI OMAP 850 slår Intel Bulverde på 400MHz. Den mest krävande applikationen jag har kört är nog ScummVM tillsammans med ett större spel, typ Sam 'n' Max och jag tyckte det fungerade bra. Jag har aldrig upplevt enheten som direkt trög, eller långsam.

Ang. CiceroPhone. Är den släppt än då?

Hur som helst, så tycker jag du ska ta reda på bl.a. om det går att ha wlan:et aktivt hela tiden innan du skaffar den. Jag ska också reda ut frågan men jag har inte tid att luska i detta nu i dagarna då jag har annat att ta i tu med.

o_cee
2005-12-07, 21:53
Ang. CiceroPhone. Är den släppt än då?

Kan inte riktigt utläsa, men det verkar inte så med tanke på att det inte finns några filer.. Eller så är det programvara endast tillgänglig för tillverkare och inte direkt till konsumenter..

anders fors
2006-10-13, 11:52
Jag har tidigare haft en qtek 1010 under ca 5 år och var mycket nöjd med den. I somras så köpte jag en qtek 9100 som jag redan från första början fick problem med. Den var seg/slö och jag fick ständigt start om telefonen. Efter kontakt med supporten på qtek så rek. de mig att tanka ner en ny mjukvara. Telefonen fungerade då bättre, men var fortfarande segare än min gamla qtek 1010. Det som mest irriterar mig är dock att jag får kalibrera om skärmen flera gånger om dagen för att jag skall kunna använda pekpinne. Återförsäljaren Misco.se och generalagenten Brightpoint tar inte sitt ansvar anser jag. De hänvisar mig till rep. av telefonen vilket beräknas ta ca 1 månad. Att inte snabbt och smidigt byta ut en produkt som krånglat från start är skit tycker jag. Det finns inte heller möjlighet till en lånetelefon. Denna produkt förmodar jag vara tänkt att vända sig till företagare i första hand. Hur i helsike tror dom att jag skall klara mig utan telefon i 1 månad! STOR VARNING!!!!

Ason
2006-10-13, 19:08
opps fel.