handdator

Visa fullständig version : Upplägg på extensions

vfr
2005-12-02, 15:10
Eftersom jag ännu inte riktigt hunnit köra min Asterisk så mycket utan mest suttit och labbat med den så har jag ännu inte gjort någon riktig dialplan till den.

Därför undrar jag nu hur ni har lagt upp grundstrukturen vad gäller att koppla igenom till utgående linjer (alternativt interna anknytningar) eller sköta interna fuktioner. Som jag ser det så borde man kunna göra på två sätt:

1. Som i en företagsväxel. Lyfter man luren så blir det internt samtal eller interna funktioner. Utgående linje får man med nolla.

2. Telefonnummer ger automatiskt utgående linje. Internt får man med t.ex '*' + något mera. Hur löser man isåfall plustjänster och liknande?

Det finns säkert en massa andra varianter eller kombinationer av dessa så ge gärna en hint om hur du har lagt upp det. Det behöver inte vara detaljer, bara en överblick av grundstrukturen.

Mvh VFR

nbl
2005-12-02, 15:15
Jag har gjort det enkelt, lokala extensions = 2001-2003, och gruppnummer på 2000.
för att ringa på pstn behöver man oftast slå en 0a först, så alla nummer som börjar på 0 går direkt ut via rix (ex 085000xxxx)

Har även voipbuster som jag fick hjärnsläpp på och satte 555 som prefix (dvs, 555004685000xxxx)
FWD kör jag också, men ringer aldrig :) hursomhelst har den prefix 393 (fwd på knappsatsen)
Har även woize och digisip, men dom har jag inget kopplat till för att ta mig ut, eftersom jag bara använder dom som inkommande nummer :)

Hoppas det gav någon bra idé iallafall :)

pnlarsson
2005-12-02, 17:20
Det enklaste är att alla interna nummer är 4 siffror långa eller kortare. det innebär att är nummret längre än 4 siffror är det externt och då kopplas det till det publika nätet. typ:

exten _XXXX.,1,Dial(SIP/RIX/${ETXEN})

eller något liknande.

mattiasc
2005-12-03, 23:19
Har så att alla nummer som börjar på 0,1 eller 9 kopplas ut via rix, alla andra nummer hanteras som interna, 0 börjat ju riktnummer och utlandsprefix med, 1 börjar 112, 118118 osv på, 9 börjar fröken ur, telias kundtjänst osv på.

De flesta interna anknytningar är bara tvåsiffriga, där de som går till telefoner börjar på 2 där 20 är gruppnummer (alla telefoner ringer) 21 går första telefonen, 22 till andra osv.
Parkextention ligger på 30 och parkeringsplatserna på 31-39.
40 går till röstbrevlådan och 41 till ett talsvar där man ställer in vidarekopplingar till röstbrevlådan eller andra telefonnummer.
50-serien använder jag till diverse små testfunktioner.
60,70 och 80 är oanvänt än så länge.

feppa
2005-12-12, 19:32
mattiasc: har du lust att posta din config? den skulle funka bra för mig

vfr
2005-12-12, 22:18
Tack för era svar! Är det någon som kör andra varianter så fyll gärna på med mer förslag.

drRotmos
2005-12-13, 05:07
Jag kör på att allt som börjar på en nolla går utåt. Fungerar bra :)

Sedan kör jag mina interna nummer på 1 och 2 :)