Visa fullständig version : Android
Har ni fått upp ögonen för Googles Android-projekt ännu? Ett open source-projekt för att ta fram ett OS för mobiltelefoner. Flera stora företag har ställt sig bakom dock inte Nokia och Sony Ericsson (jag är inte direkt förvånad iofs).
Vad tror ni om Android? Jag tycker det låter riktigt spännande och ser fram emot att få se några telefoner som nyttjar denna plattform.
http://www.engadget.com/2007/11/05/googles-android-platform-and-the-open-handset-alliance-a-quick/
http://code.google.com/android/index.html
Riktigt trevligt! kör HTC idag så det är ju bra nyheter att de är med på det hela.....
Ja, Android blir intressant om det kommer stöd för VoIP över Wlan. Känns som en implementera i Java av RTP/IAX skulle kräva mer prestanda än det finns tillgängligt i en mobil.
Ja, Android blir intressant om det kommer stöd för VoIP över Wlan. Känns som en implementera i Java av RTP/IAX skulle kräva mer prestanda än det finns tillgängligt i en mobil.
Med tanke på att det är ett open source-projekt så är jag tämligen säker på att kommer få se sådana produkter. Finns behovet så brukar mjukvarorna poppa upp.
Här är en snabbguide till SDK:t för intresserade:
http://www.linuxdevices.com/articles/AT9900056470.html
Visste inte att det gick att bygga C-program för plattformen. Det stödjs inte direkt av SDK:n men man kan ju använda JNI om man vill kommunicera med Java.
http://benno.id.au/blog/2007/11/13/android-native-apps
Det finns inget som tyder på att telefoner som kör Android-operativet kommer vara ett dugg enklare att programmera för än t.ex. Symbian.
Det du säger, gein, förutsätter att man får köra egna program på telefonen. Något som inte är fallet med t.ex. Motorolas telefoner som idag kör Linux som operativsystem. (Bara för att ta ett exempel på en tillverkare som är med i Android-alliansen.) Då är ändå Linux under GPL vilket tvingat Motorola att släppa källkoden, något som åtminstone teoretiskt ger entusiasterna en chans. Jämför detta med Android som är under Apache-licens just för att tillåta att mobiltillverkarna låser in plattformen till sin hårdvara och slippa publicera källkod.
Om jag får gissa tror jag det i första hand är riktat mot Sun (och i andra hand Microsoft, av uppenbara skäl). De visade ju en ny mobil javaplattform (JavaFX) i början av året, som också var Linuxbaserad. Google har ju valt en egenutvecklad JVM vad jag förstår, vilket är anmärkningsvärt (vilket de flesta analytiker verkar missa). Googles intresse för mobil data motsvarar nog deras intresse för Mozilla, de vill ha inflytande över användarplattformen i första hand för affärsmöjligheterna, om den är öppen eller inte är troligtvis mindre viktigt. Trots allt är de program Google släppt tidigare inte öppen källkod (Desktop, Picasa, Talk osv.)
Jag vet inte varför så många förutsätter att Android-baserade mobiler kommer att vara öppna när inget tyder på det. Tvärtom tycker jag alla indicier snarare tyder på motsatsen, men om ett år får vi se vem som fått rätt.
Som hobbyist väntar jag på den masstillverkade versionen av Openmoko-telefonen, som kommer lagom till jul, och ytterligare en mobilplattform i mängden kommer inte ändra på det!
Med tanke på att det har öppnat en utvecklingscommunity, tagit fram en SDK och dessutom ger ut "prispengar" till de som utvecklar nya bra program till plattformen så känns det konstigt om man sedan inte får möjlighet att köra sina program när väl mobilen finns i handen.
Om man får vara lite optimistisk kan man även säga att eftersom flera tillverkare ställt sig bakom plattformen så kan det finnas ett konkurensintresse att ta ge ut en "öppen" telefon där användarna fritt får installera sina egna program. Jag har däremot aldrig påstått att det skulle vara enklare att programmera applikationer till Android än till t.ex. Symbian. Men eftersom plattformen bygger på Linux så torde det vara enklare att "porta" redan befintliga applikationer till denna plattform.
Google kommer inte tillverka några telefoner, det har de sagt rätt ut. Motorola och dess gelikar är säkert bara glada att få några tredjepartsprogram "på köpet" när de bygger mobiler på Android senare. Jag förstår inte varför de skulle ha anledning att tillåta tredjepartsprogram då när de inte gör det idag, än mindre släppa någon källkod. Nu är jag medveten om att jag är en trist pessimist men dessa företag är inga duvungar och jag vill inte hoppas på för mycket.
Google kommer inte tillverka några telefoner, det har de sagt rätt ut. Motorola och dess gelikar är säkert bara glada att få några tredjepartsprogram "på köpet" när de bygger mobiler på Android senare. Jag förstår inte varför de skulle ha anledning att tillåta tredjepartsprogram då när de inte gör det idag, än mindre släppa någon källkod. Nu är jag medveten om att jag är en trist pessimist men dessa företag är inga duvungar och jag vill inte hoppas på för mycket.
En mobiltillverkare tjänar inga pengar på att sälja extraprogram till en såld mobil. De vill ha en mobil som lockar med många funktioner från början. Eller har jag fel?
Jag ser inte varför de skulle vilja låsa en redan öppen plattform. De säljer ju iaf ingen mjukvara i efterhand. Om inte Motorola eller någon annan tillverkare låter mobilen vara "öppen" så tror jag det kommer andra tillverkare som faktiskt gör det istället (i konkurenssyfte).
En mobiltillverkare tjänar inga pengar på att sälja extraprogram till en såld mobil. De vill ha en mobil som lockar med många funktioner från början. Eller har jag fel?
Nej, jag tror som du. Jag bara när en misstanke att dessa tredjepartsprogram till Android snarare kommer att bli "funktioner från början" i t.ex. Motorolas telefon (Motorola blev visst representativt i vårt exempel), och inte något som du och jag tillåts leka med. Operatörerna ser ju till och med möjligheten att lägga in ringsignaler något som hotar deras intäkter, och tredjepartsprogram är inte mycket bättre.
Jag ser inte varför de skulle vilja låsa en redan öppen plattform. De säljer ju iaf ingen mjukvara i efterhand. Om inte Motorola eller någon annan tillverkare låter mobilen vara "öppen" så tror jag det kommer andra tillverkare som faktiskt gör det istället (i konkurenssyfte).
Faktum kvarstår att Motorola kör Linux redan idag. Det är en öppen plattform som de ändå "stängt" genom att singera koden och liknande. De vill helt enkelt äga kunderna helt och hållet, kontrollera stacken nerifrån och upp, i samarbete med mobiloperatörerna. Den marknaden fungerar ju så. Och därför har jag svårt att tro att Android kan göra skillnad. Jag ser valet av licens (där de inte ens behöver släppa källkod) som symptomatiskt. Men jag hoppas att jag har fel, min gissning är ju inte bättre än någon annans!
Jag hoppas som du på att öppenheten vinner i längden, jag är bara inte så säker på att Google är en självklar allierad. Detta är en mycket spännande diskussion, och det har varit ett spännande år: JavaFX, iPhone, OpenMoko och nu Android. Det har hänt mer i år än de senaste tio åren känns det som. Detta ska bli mycket intressant att följa utvecklingen!
job,
Jag förstår dina tankegångar och håller till viss del med. Kanske är jag lite för naivt optimistisk. Det ska hur som helst bli spännande att se vad som händer med Android.
Har du någon länk till den där OpenMoko-telefonen som kommer snart?
job,
Har du någon länk till den där OpenMoko-telefonen som kommer snart?
Info om "Neo 1973" (första versionen) : http://www.openmoko.com/products-neo-base-00-stdkit.html
Den "nya" som väntas komma runt årskiftet kommer (troligen) ha WiFi m.m, verkar dock inte som om hårdvaran "spikats" (officiellt) än...
Developer forumet hittar man här: http://www.openmoko.org
Nokiachef öppnar för Android (http://www.idg.se/2.1085/1.131988) - Visserligen inte mobilavdelningen men det kanske smittar av sig.
Bengt Dalsjö
2008-10-29, 22:52
Det är intressant, precis som all teknik är intressant. Men det är inget jag kommer att vara någon early adapter av i allafall. I nuläget har jag en Nokia N82 som kör Symbian, tycker det är bäst hittills.
Rent filosofiskt och även praktiskt så hoppas jag på OpenMoko, för lite äkta frihet när det gäller mjukvara till telefonen.
Med facit i hand kan man säga att Android har blivit en stor och seriös aktör på marknaden.
Ja jag är sjukt nöjd med min Nexus One telefon :) Mkt bättre än alla iphones jag ägt förut!
Hej!
Har precis testat SIPdroid med min sprillans HTC Legend och den funkar finemang mot min asterisk, inga problem med att regga eller något då jag sitter bakom router med nat mot min publika asterisk.
Samma gäller linphone för Android, funkar som en smäck.
Har även en Nokia E75:a mot samma växel och det var/är mera fippel för att få den att lira juste med asterisken jämfört med Android:en.
/Mvh
Rovan
Speedfreak101
2010-04-15, 08:54
Ja jag är sjukt nöjd med min Nexus One telefon :) Mkt bättre än alla iphones jag ägt förut!
jag är oxo skapligt nöjd.
men tycker det är vissa saker som inte är 100% mot en vanlig nokia.
3 laddningar dygn tycker jag är 'lite' surt.
skärmen drar >50% av strömmen enl telefonen själv.
inga direkta 'exit' på programmen utan det mesta blir liggande i bakgrunden, väldig dåligt programmerat.
stort plus är utbytbart batteri, hög upplöst skärm. samt snabbt wifi.
nyp zoom är fin fint ;)
Tanken med att programmen blir hängande i bakgrunden är att det ska gå snabbt att växla mellan dem. Android ska normalt stänga ner oanvända appar vid behov. Minnesallokeringen fungerar inte riktigt som under ett vanligt operativ.
Drar telefonen mycket batteri kan det bero på att man har installerat nån app som av nån anledning hindrar telefonen att gå ner i sleep-läge. På min Hero kan man i Settings se hur lång tid telefonen varit igång sen senaste boot och hur stor del av den tiden som tillbringats i "awake"-läge. Första gången jag kollade (en morgon, telefonen hade legat oanvänd hela natten efter omstart kvällen innan) hade jag 80% vaken tid... Så ska det INTE vara. Efter att ha rensat lite bland appar så var jag nere i runt 30% på dagtid (när jag ändå använde telefonen en del).
Problemet är alltså dåligt skrivna appar.
min Nexus One lever i stort sett alltid 2 dygn på en laddning... ibland 3 dygn.
Du måste ha någon pajj app som äter batteri?
Speedfreak101
2010-04-18, 17:07
går tex inte att ladda upp en bild från nexusen nu, då google inte inkluderat filhanteringsfunktionen som ingår i html std sedan mitten på 90talet = riktigt uselt !
Nu funkar opera skapligt för detta, men ska man verkligen behöva installera en till webbkäsare för att kunna addera en bild i ett forum...
Tycker iaf att den är bättre än iphone... även om även denna saknar 2a kameran...
sedan är högtalaren för att tex spela ljud vid filmvisning dåligt tänkt, högtalaren sitter på fel sida, samt ljudet ur den är inte i närheten av en e71 även om man vänder på nexusen.
Nedre sök knappen har jag ett visst agg mot också...
telefonen saknar hål för att ansluta snodden till så man slipper tappa den hala telefonen utan sidor i golvet, skall tydligen vara en totalare enligt dom som tappat sina.
men men, det rockar fett med 800pixlar i vilket fall som helst, samt bilden är kanon...
SVT play är snyggt i den.
Sedan är det klart irreterande att man inte kan plocka bort skräp ikonerna från dom företag som betalat google för att vara med. har iaf inte hitta något 'bort' för dom.
Menar du ikonerna på hemskärmarna? De är det väl bara att långtrycka och dra till soptunnan? Hemskärmarna kan man ju skräddarsy precis hur man vill.
Speedfreak101
2010-04-19, 12:27
Menar du ikonerna på hemskärmarna? De är det väl bara att långtrycka och dra till soptunnan? Hemskärmarna kan man ju skräddarsy precis hur man vill.
nej, det är inte det jag menar.
utan ikonerna för installerat skräp i 'rubics kuben' som man bla hämtar dom ikornerna som ligger på bakgrunden genom att lång trycka dom så hamnar en kopia på den hemmaskärmen som var aktiv innan trycket på rubicskuben...
tex att ta bort skräp som: "amazon mp3 store" och "facebook".
då är det främst amazon, i övrigt mer principen att kunna och inte vara låst... kanske vill använda sony mp3 store i stället.
Finns det inte strippade custom ROMs till Nexusen?
jo klart det gör! :) men garantin ryker ju om du låser upp bootloadern.
dock så brukar HTC fixa hårdvarufel på telefonen även om man gjort det.
Speedfreak101
2010-04-23, 16:42
Någon som använder WIFI kanaler över 11 på sin nexus?
Jag har inget simsalabimkort i min, så den kanske tror att den bor i usa fortfarande, även om jag haft usim i den tidigare...
wifi scannern visar inte wifi på kanaler över 11, skapligt irreterande, går inte välja region ens...
sedan tål inte nexusen magnetfält bra, skärmen blir 'jummig' att använda. eller så hadde jag för mycket labs-fleece...
nej den funkar inte med kanaler över 11 sedan update1 kom ut i början på februari.
Hittade en intressant app på market.
IaxAgent heter det. Dock bara i beta än så länge men verkar fungera bra.
Speedfreak101
2010-05-21, 08:56
nej den funkar inte med kanaler över 11 sedan update1 kom ut i början på februari.
vad motiverade dom med detta ?
inte har dom fixat alla dom 1000000tals buggar och fel som är välkända sedan 2009... med U1 iaf.
jag ser N1 som en 'beta' telefon, snart kommer en RC1 .... ;)
förmodligen eftersom kanaler över 11 är FÖRBJUDNA i USA där telefonen säljs. Altså absolut ingen bugg
Kan tillägga att Nexus One är den absolut nästa telefonen jag någonsin ägt (har haft ALLA iphones innan, 2g,3g osv..)
Och nu kommer ju 2.2 oxå de närmsta veckorna till Nexus One med 5 gånger så snabb prestanda! :) yeeeey!
http://www.engadget.com/2010/05/21/android-2-2-froyo-everything-you-ever-wanted-to-know/
Speedfreak101
2010-05-26, 02:35
ja nog är den bättre än iphone, framför allt upplösningen och multitasking och 3G data och wifi som funkar osv.
Men på inget sätt är den bra som telefon, för alla buggar som finns gör att samtal tappas... så att använda den fnv som biz tele är bara att glömma... men som hobby lek sak så visst.
sedan har google blivit köpta av div och telefonen kryllar av appar som är fastlåsta och ej går att tabort oavsett hur du gör utan att bryta firmware till eftermarknad.
tex försvinner appar och havererar av sådant som är googles egna saker.
jag vidhåller att telefonen med googles operativ ÄR beta fortfarande, troligen varför man håller spridningen begränsad.
googles egna tangentbord är dåligt, efter byte till HTC funkar det betydligt bättre, googles är flummigt, känns som telefonen är dyngrak...
tänker inte kommentera betatesten av 2.2 och vad den visar.
Anser att google skulle satsat på att fixat 2.1 mer ingående istället för att släppa ny os version helt.
så kanal +11 även olagliga i UK?
för dom säljer dom även där...
sedan blir N1 löjligt varm längst ner, och den skall hållas längre upp där volymen sitter... osv.
iphone är inget alternativ för mig, är ... klassad för min del, även om många älskar och tror på jesus telefonen...
sedan är batteritiden med wifi igång löjeväckande kort på N1, och inte går det att montera ett batteri som ger endags funktion, för nuvarande 3-4timmar 'just dont cut it'.
Ingen funktion för att STOPPA telefonen/appar från att skapa data trafik, utan att döda även telefonisamtal.
mejla/mms'a samtidigt som du pratar i tlf via BTHs, och använder maps/latitude - är en begränsning på antalet data anslutningar som telefonen klarar via 3G.
mycket småsaker som inte är ok, blir gigantiska problem vid tex SIP på telefonen, SIP via BTHS funkar inte bra.
välja ljudkälla och utgång funkar inte bra osv osv....
går ej att stänga av MP3 spelaren, efter avslutat samtal kan musiken hamna på högtalaren i telefonen för alla att bli irreterande på och det bli strul att fixa då mp3 spelaren EJ går att stänga bara att pausa.
varför jag sågar är att alla slänger sig på golvet och tillbeder den nya jesus utan kritisk granskning, alla revews på div sidor är "halleluja min nya J"...
Att kunna stänga appar på en telefon tycker jag är det minsta man kan begära, tänk om din pc/mac var likadan... bara öppna sidor, aldrig stänga dom utan att starta om den.
stänger man mp3 store 100gånger vart efter den autostartas av telefonen så blir det mindre och mindre minne kvar på den. något är inte 100% med operativet, det är vad jag menar.
buggar...
Om N1 blir varm är den nog trasig... Skicka till htc på lagning!
Min har aldrig blivit ens det minsta ljummen. Inte ens när man laddar den. Min gamla iphone blev lite varm när man laddade den.
Min N1 brukar vara nere på 70-80% när jag lägger mig på kvällen. Då har jag 3g/wifi/facebook/sync osv igång hela dagen. Men man får passa sig så man inte installerar nån app som är kasst kodad o äter upp batteriet :)
Android sköter task hanteringen åt dig. Behöver den mer minne/cpu så stänger den det programmet du använder minst för tillfället. Att använda taskkillers gör bara att batteritiden blir sämre o telefonen fungerar sämre eftersom man inte låter den fungera som det är tänkt. Bara o läsa på swedroids forum så får du mer ingående förklaring...
Stoppa datatrafik är inga problem. Bara o dra in APNDroid som stoppar det med ett klick av/på.
Jag kör oxå med htcs tangentbord, det är ju det som är såååå grymt bra med android. Gillar man inte något program så kör man med ett annat :)
"jag vidhåller att telefonen med googles operativ ÄR beta fortfarande, troligen varför man håller spridningen begränsad" <-- jag skulle vilja se källa på det där. Om du missate google IO keynoten så kan jag tala om att det aktiveras/säljs 100000 android telefoner varje dag.
Känns verkligen inte som du ens försökt undersöka möjligheterna med denna underbara telefon! :)
Och nu kommer ju 2.2 oxå de närmsta veckorna till Nexus One med 5 gånger så snabb prestanda! :) yeeeey!
http://www.engadget.com/2010/05/21/android-2-2-froyo-everything-you-ever-wanted-to-know/
Kör redan FroYo aka Android 2.2 och kan ju bara instämma i Halleluja kören!
N1 / Android är klart det bästa som hänt sen dom började sälja skivat bröd... :cool:
Speedfreak101
2010-05-31, 19:16
Stoppa datatrafik är inga problem. Bara o dra in APNDroid som stoppar det med ett klick av/på.
Jag kör oxå med htcs tangentbord, det är ju det som är såååå grymt bra med android. Gillar man inte något program så kör man med ett annat :)
Känns verkligen inte som du ens försökt undersöka möjligheterna med denna underbara telefon! :)
jo nog pillar jag med den allt...
tycker inte den känns färdig ännu bara.
tycker inte jag ska behöva 20 appar för att en telefon skall klara basic telefon saker bara... därför beta....
för övrigt tycker jag smoda funkar betydligt bättre, men anser att funktionen borde finnas i telefonen från start, går att styra wifi men inte 3g data.
mms/sms funkar klanderfritt med smoda.
Det är ju inte (bara) en telefon längre , det är en "Über-gadget" med telefoni-funktionallitet... då får man ha visst översende, tex. att mms funkar sådär ....men vem fasiken behöver det 2010? :D
tycker inte jag ska behöva 20 appar för att en telefon skall klara basic telefon saker bara... därför beta....
Du behöver väl inga appar för att den ska klara det en basic telefon ska klara? SMS, MMS, telefonsamtal funkar väl utmärkt utan några extra appar?
Om det är PDA-funktionerna du menar så finns det väl ingen telefon som både levereras med "allt" OCH dessutom tillåter att du byter ut alla grejer?
Just grejen med Android är ju att du själv kan välja vilka grejer som ska ta upp telefonens minne istället för att vara låst till det som tillverkaren tycker att du skall köra.
vBulletin® v3.6.8, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.