handdator

Visa fullständig version : Ljudkvalitet vid IP-telefoni jämfört med fast telefoni?

MattiasN
2007-11-11, 00:42
Jag funderar på att säga upp mitt fasta Telia-abbonemang i samband med en flytt och då gå över till IP-telefoni.

Hur tycker ni som använder/provat IP-telefoni (SIP) via Cellip, Phonzo, Rix och dylika SIP-tjänster att ljudkvaliteten är vid samtal till fasta telefoner och mobiler jämfört med när ni ringde via Telias fasta abbonemang? Och hur ofta blir det eko, talfördröjning eller brus?

// Mattias

ZeroX
2007-11-11, 10:51
Jag kan bara svara för rix, och när jag väl fick det att fungera (hade jätte problem med dosan & mina telefoner, lite för gamla telefoner) Nu fungerar det utmärkt, och varken jag eller flickvännen har upplevt lagg / hack eller annat, fungerar lika bra som telia iaf med tanke på ljudkvaliten, och tänker man på priset så är ju rix ljusår före :D

pnlarsson
2007-11-11, 22:22
Har haft rix ett par år nu, och i början var där problem med eko till vissa nummer. Men sen stoppade de in digiums nya (det var den då...) ekosläckare och sen dess är det ekofritt. Ljudkvaliten är inte sämre än vanlig tlf, ingen märker ngn skilnad när de ringer hit, förutom när jag kopplar samtal eller om de fasnar i min blacklista...

job
2007-11-11, 22:24
Eftersom det är samma codec som vid digital telefoni (ISDN) så är rena talkvaliteten (minst) lika bra. Problem med eko uppstår vid övergång mellan digitalt och analogt, i billiga DECT-system samt ibland i gateways. Kör man heldigitalt över IP till någon av de operatörer som du nämner ska det inte vara några som helst problem, de är det många här i forumet som kör.

Det som kan ställa till det är ditt nät och vägen till din operatör. Som tur är är det väldigt lätt att testa i förväg. Ping-tiden till din operatörs gateway ger en grov bild av hur bra det kommer gå. Låt den stå ett litet tag och kolla vad resultatet blir. Allt under 20ms är perfekt. Tänk på att även få en bild av jitter, dvs. variansen i detta värde. Om tiden till exempel skulle hoppa upp till 100ms vissa paket så kommer detta bli robotröst eller hack i samtalet.

Vill du göra mer exakta mätningar finns det särskilda verktyg för detta, men det är nog inget man gör som privatperson och inget jag har erfarenhet av. Sen ska du även prova att testa detta med linan ordentligt lastad. Ska du ha det hemma så slå igång en ordentlig torrent-fildelning eller liknande. Sticker dina värden iväg då och du behöver kunna ringa även under dessa omständigheter så kan du behöva börja prioritera din trafik i ex.vis en router.

Luis
2007-11-12, 19:46
Jag funderar på att säga upp mitt fasta Telia-abbonemang i samband med en flytt och då gå över till IP-telefoni.

Hur tycker ni som använder/provat IP-telefoni (SIP) via Cellip, Phonzo, Rix och dylika SIP-tjänster att ljudkvaliteten är vid samtal till fasta telefoner och mobiler jämfört med när ni ringde via Telias fasta abbonemang? Och hur ofta blir det eko, talfördröjning eller brus?

// Mattias

Hej MattiasN

vi på Voicetech använder följande operatörer:

Rix Telecom
Weblink
Voipcheap

Alla fungerar utmärkt, allt beror på vilken hastighet du har tillgång till. Dem flesta tillverkarna har förbättrat deras produkter så du behöver inte oroa dig så mycket för eko, talfördröjning eller brus.

MVH,

MattiasN
2007-11-17, 20:15
Tack för alla svar!

Vet ni hur det är med ekosläckning och andra kvalitetshöjande funktioner på Megaphones och Affinitys SIP-telefoni-tjänster? Jag vet att Affinity kör via Rix nät, men det behöver väl iofs inte betyda att de har samma utrustning för ekosläckning etc, eller hur funkar det?

job: Du skriver "Problem med eko uppstår vid övergång mellan digitalt och analogt, i billiga DECT-system samt ibland i gateways. Kör man heldigitalt över IP..."

Jag var först inne på att köpa en Siemens S675IP, men kommer nog att börja min IP-telefonikarriär med att välja till (eller köpa beroende på operatör) en IP-telefoniadapter och koppla till min 3 år gamla Siemens S440 trådlös dect. Hur stor betydelse har IP-telefoniadaptern respektive dect-telefonen för vilken ljudkvalitet man får?

// Mattias

Tobias
2007-11-18, 19:53
I lösningar med analogadapter+DECT-telefon får man två källor för eko, dels i den analoga förbindelsen mellan adaptern och basstationen och dels i själva DECT-luren. Därför är det viktigt att adaptern klarar av att släcka båda dessa ekon bra. Operatörerna är ganska måna om att få nöjda kunder och tillämpningen med analog DECT-enhet kopplad till analogadaptern är vanlig hos konsumenter, så de analogadaptrar etablerade operatörer säljer idag torde alla klara detta på ett tillfredsställande sätt.

Det är alltså din analogadapter som skall se till att din samtalspartner inte hör eko, och operatören som skall se till att du inte hör eko.