handdator

Visa fullständig version : Softphone och Vood 322 med telefon genom samma dator samtidigt?

NiQ
2007-06-24, 21:01
Jag har en Vood 322 med en vanlig telefon ikopplad min server. Och på samma dator har jag även Sunbeam (softphone) installerat. Problemet är att om jag startar Sunbeam så tar den över telefonen helt och om det ringer ringer det bara på datorn.

Hur får jag det att fungera så när det ringer så ska det ringa på både datorn och vanliga telefonen?

VoIP Consult
2007-06-24, 21:56
Det är så normalt att den Sip klient du startar sist är den som registrerar mot din operatör. Det är väl fullt normalt

NiQ
2007-06-24, 23:08
Det är så normalt att den Sip klient du startar sist är den som registrerar mot din operatör. Det är väl fullt normalt

Kanske det. Men visst borde man kan kunna fixa så man kan köra både en softphone och en telefon samtidigt?

vfr
2007-06-25, 08:05
Bara om du har en växel (t.ex Asterisk) emellan eller har flera abonnemang hos leverantören. Två SIP-kilenter kan inte vara registrerade på samma abonemang samtidigt.

Adam
2007-06-29, 09:23
Jo, faktiskt kan de det, men det styrs hos operatören. Det kallas för forking och är något som de flesta operatörer INTE har. Däremot kan jag tipsa om att kika på http://www.megaphone.se 's hemsida den 9 Juli! ;)

mikma
2007-06-29, 09:58
Phonzo hade stöd för "forking" tidigare, men verkar ha stängt av det.

vfr
2007-06-29, 12:30
Men hur fungerar det då när det ringer till dig? Blir det som en vanlig analog linje med flera telefoner?

Alltså att växeln skickar ut ring till alla registrerade telefoner på det abonnemanget och sedan kopplas ut till den som svarar först.

mikma
2007-06-29, 18:47
Vid parallell "forkning" så skickas INVITE till samtliga registrerade enheter. När en enhet besvarar samtalet så avbryts resten av uppringningarna.