Visa fullständig version : Ringa från dator genom server?
Jag har en server i nätverket som står på 24/7 och undrar om jag kan installera en softphone eller något liknande på den och sedan ringa, svara och styra den via min arbetsdator?
Varför installera på servern? Varför inte ringa direkt från arbetsmaskinen utan inblandning av servern?
Eller är du ute efter växelfunktioner i servern? Isåfall är det en växelprogramvara, typ Asterisk, som du skulle installera där och sedan softphonen på arbetsmaskinen.
För att arbetsdatorn är inte igång dygnet runt och jag vill kunna ta emot samtal även om inte den är det.
Jepp jag hade tänkt ha lite växelfunktioner också. Jag beställde abbonemang från rix port80 och fick med deras gratisbox om man tecknade för 24mån. Kan
Jag känner inte till någon softphone som fungerar enligt client/server-modell där själva softphonen är delad i en klientdel och en serverdel. Det skulle nog bli väldigt mycket kaka på kaka eftersom softphonen i sig är en klient.
Det du behöver göra är att installera en softphone vardera på arbetsmaskinen och servern eller använda en ATA-box.
Telepathy använder D-bus som ett gränssnitt mot klientapplikationer, men det är meningen att servern också ska köra på arbetsstationen eftersom den har hand om ljudenheterna.
Det finns flera program som tillsammans med valfri SIP-softphone uppfyller frågeställarens krav. Det mest kända är nog asterisk.
Det låter som att asterisk eller liknande är vad du skall köra på servern. Boxen du fick från Rix konfiguerar du sedan om så den pratar med din server i stället. Vill du ha en softphone kör du den i arbetsstationen, och låter boxen ta emot samtalen t.ex. när arbetsstationen inte är igång.
christianh
2007-06-19, 20:29
Om man ska köra hårdvaru-Asterisk vad gäller då?
Vad menar du med hårdvaru-Asterisk?
vBulletin® v3.6.8, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.